سرخط خبرها

کرونا هم حریف عشق حسین (ع) نمی‌شود

  • کد خبر: ۴۰۳۷۳
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کرونا هم حریف عشق حسین (ع) نمی‌شود
به طور حتم کرونا هم حریف عشق حسین (ع) نمی‌شود و نمی‌تواند عاشقان حسینی را خانه‌نشین کند. عاشقانی که پای مکتب حسینی بزرگ شده‌اند و معنای بسیاری از حرف‌ها را بیشتر از دیگران درک می‌کنند.
حمیده صفائی | شهرآرانیوز؛ امسال ویروس کووید ۱۹ همه جنبه‌ها و برنامه‌های زندگی ما را به‌هم زد و از ما آدم‌های دیگری ساخت و سبب شد تا قدر داشته‌هایمان را بیشتر از قبل بدانیم و حسرت آنچه روزمرگی می‌دانستیم و از آن خسته شده بودیم بخوریم. این ویروس عادت‌هایی را به زندگی ما اضافه کرد که امروز جزئی از زندگی روزمره‌مان شده و به عبارتی سبک زندگی‌مان را تحت تأثیر خودش قرار داد. بدون آنکه بخواهیم و با سرعت این تغییر‌ها در رفتارهایمان تأثیر گذاشته و نیمی از سال را با قاعده و قانون‌های ویروس تازه‌وارد سپری کردیم، وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم آن روز‌های خوش را سخت به خاطر می‌آوریم.
 
در این مدت مناسبت‌های مختلفی مانند نوروز، کنکور و مدرسه به‌دلیل کرونا تغییر شکل در نحوه اجرا داشتند، اما تجربه آن در محرم و صفر چیز دیگریست. هنوز که محرم و صفر شروع نشده بود، همه به این فکر می‌کردند عزاداری‌ها و روضه‌ها را چگونه برگزار کنند تا هم آیین و رسوم چندین ساله را به جای آورده باشند و هم از جان و سلامت خودشان و دیگران محافظت کنند. به عبارت ساده‌تر مگر می‌شود از مراسم عزای حسینی چشم ‌پوشی کرد و راحت از کنار آن گذشت. به طور حتم کرونا هم حریف عشق حسین (ع) نمی‌شود و نمی‌تواند عاشقان حسینی را خانه‌نشین کند. عاشقانی که پای مکتب حسینی بزرگ شده‌اند و معنای بسیاری از حرف‌ها را بیشتر از دیگران درک می‌کنند. دوستدارانی که بیشتر از دیگران معنای رعایت حال یکدیگر و حق‌الناس را می‌دانند و رعایت نکات بهداشتی و آنچه امروز به عنوان پروتکل‌های بهداشتی نامیده می‌شود رعایت می‌کنند. همین عشق و حساسیت سبب شد تا برای برگزاری این مراسم هم برنامه‌هایی داشته باشند که شور و حال حسینی را به ارمغان بیاورد.

 

عزاداری با رعایت نکته‌های بهداشتی

محرم از راه رسیده است و عزاداران حسینی در گوشه‌کنار منطقه با علم کردن بساط عزاداری به پیشواز تاسوعا و عاشورا رفتند. همان‌طور که در این روز‌ها به طور حتم شنیده‌اید برگزاری عزاداری‌ها وابسته به رعایت نکته‌های بهداشتی است که ستاد مبارزه با کرونا آن را برای این روز‌ها در نظر گرفته است.
در منطقه ما هم چندین نقطه برای عزاداری‌ها در نظر گرفته شده که با رعایت اصول و نکته‌های بهداشتی مراسم در آن اجرا می‌شود. به همین دلیل سری به این مکان‌های عزاداری زدیم تا از نزدیک با حال و هوای این شب‌ها که تحت تأثیر ویروس کروناست؛ باخبر شویم.
 
شب سوم ماه محرم میهمان ساکنان خیابان نامجو بودیم. از چهارراه جهاد که به سمت خیابان می‌رویم در همان ابتدا سمت چپ زمین ورزشی است که محصور و فرش شده تا عزاداران حسینی را گرد هم جمع کند و در عزای سرور و سالار شهیدان به عزاداری بپردازند.
 
قبل از ورودمان صدای بلندگو‌ها و مداحی را می‌توانیم حتی با فاصله بشنویم. خیابان و مردم این روز‌ها سیاه‌پوش غم بزرگی هستند که بعد از گذشت این همه سال کمی از درد و رنج آن کم نشده که تازه‌تر هم هست. مردم رهگذر هنگامی که سیاه‌پوشی خیابان را می‌بینند و صدای مداحان را می‌شنوند ناخودآگاه توجه‌شان جلب می‌شود. حتی برخی سواره‌ها نیش ترمزی می‌زنند تا ببینند مراسم به چه شکلی برگزار شده است. جلوتر که رفتیم مثل همیشه بساط مراسم مناسبتی در نامجوی ۲ برپا بود. اما برخلاف سال‌های گذشته امسال از همان ابتدای ورودی مجلس، خادمان عزاداری دست به سینه ایستاده بودند و نکته‌های بهداشتی را که باید عزاداران رعایت می‌کردند به آن‌ها تذکر می‌دادند. همان ابتدا هم مجبور بودید دست‌هایتان را ضدعفونی کنید و اگر ماسک نداشتید با اهدای ماسک ملزم به استفاده از آن بودید. صدالبته که خودشان هم آمر به آنچه می‌گفتند بودند و به خوبی همه مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردند.

 

فضا کوچک است

به سمت ورودی خواهران می‌روم. یک قسمت از خیابان نامجو برای بانوان در نظر گرفته و محصور شده و صندلی‌ها را با فاصله چیده بودند تا عزاداران با فاصله بنشینند. قسمت‌هایی هم که فرش شده بود با علامت ضربدر فاصله افراد را مشخص کرده‌اند. امسال هیئتی‌ها با بطری‌های آب معدنی، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده پذیرای عزاداران حسینی بودند.

کنار یکی از بانوان عزادار که خود را سمیه سعادتی معرفی می‌کند می‌ایستیم. او ضمن تشکر از مدیران شهری برای برگزاری این مراسم در فضای باز می‌گوید: حالا که زمینه عزاداری فراهم شده بر ما هم واجب است که در آن شرکت کنیم. به نوبه خودم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم تا جان خود و سایر عزاداران را به خطر نیندازم.

وی ادامه می‌دهد: عزاداران قبل از ورود به مراسم دست‌هایشان را ضدعفونی می‌کنند و حواسشان هست که ماسک داشته باشند، اما با توجه به استقبال مردم و تمایل به شرکت در این مراسم فضا کوچک است و مردم صندلی‌ها را جابه‌جا می‌کنند. هنوز بسیاری از ما برایمان این موضوع جا نیفتاده است که نکات بهداشتی را حتی در عزای حسینی رعایت کنیم،‌ای کاش مسئولان این برنامه می‌توانستند فضای بزرگ‌تری را اختصاص دهند. به این موضوع فکر کنید امشب، شب سوم محرم است که این جمعیت در اینجا جمع شده‌اند، شب تاسوعا و عاشورا به احتمال زیاد جمعیت چندبرابر خواهند شد.

نفر دیگری که در این عزاداری با او همکلام می‌شوم نرگس یاوری است که دومین شب حضورش در این مراسم است. او ضمن رضایت از رعایت بهداشت و چیدمان صندلی‌ها بیان می‌کند: قبل از آغاز محرم این دغدغه بسیاری از مردم ما به‌ویژه سالمندان بود که مراسم عزای حسینی چگونه برگزار خواهد شد، آیا مراسم برگزار می‌شود یا امسال مجبوریم در حسرت مراسم عزاداری بمانیم. او از گریه‌های مادرش برایمان تعریف می‌کند و می‌گوید: مادرم گریه می‌کرد و می‌گفت؛ رژیم پهلوی هم نتوانست مانع مراسم عزاداری شود، یعنی امسال این ویروس منحوس می‌خواهد با ما چه کند، اما وقتی این فضا را دید و در اولین شب مراسم شرکت کرده بود، خدا را شکر کرد که یک سال دیگر توانست در عزای امام حسین (ع) شرکت و عزاداری کند.

سخنرانی رو به پایان است و عزاداری آغاز می‌شود. امشب مداح روضه‌خوان از حضرت رقیه (س) می‌گوید، همه اشک می‌ریزند و گریه بر حسین (ع) می‌کنند، حاضران در مراسم آن‌قدر غرق در مراسم عزاداری هستند که دیگر تمایلی به صحبت ندارند و با صدای مداح سینه می‌زنند و ناله می‌کنند، در کنارشان می‌نشینیم و نگاهشان می‌کنیم، چطور ویروس کرونا حریف عشق حسینی نمی‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->